ارزیابی نقاط قوت وضعف رقیب,استراتژی های رقابتی,الگوی مبتنی بر پنج نیروی پورتر,تحقیق بررسی استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر,تعریف مدیریت استراتژی,مفهوم رقابت پذیری,وضعیت لبنیات جهان در سال 2013
دانلود فایل اصلی تحقیق بررسی استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر از سایت
دانلود پایان نامه با موضوع بررسی استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر،در قالب Word و 124 صفحه و قابل ویرایش.رشته: مدیریت در گرایش مدیریت MBA========================================================تمامی فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در فایلی تخلفی مشاهده کردید و یا مالک پروژه ای بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با ما تماس بگیرید، در اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.neginfile.ir@gmail.com info@neginfile.ir========================================================تمامی فایلهای موجود در سایت صرفا برای راهنمایی و کمک به دانشجویان و محققین عزیز می باشد و هدف ما در سايت نگين فايل کمک به دانشجويان و دانش پژوهان عزيز براي بالا بردن سطح بار علمي آنها مي باشد.قسمتهایی کوتاه از متن:چکیدهاین پروژه با هدف بررسی محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی پورتر در شرکت لبنی دوشه هراز آمل انجام گردیده است.وضع رقابت در یک صنعت به پنج نیروی اساسی بستگی دارد. قدرت مشترک این نیروها،سود نهایی با لقوه هر صنعت را تعیین میکند. قدرت مشترک نیروها ممکن است برای همه روشن باشد لیکن برای مقابله با آن ها استراتژیست ها ی صنعت لبنیات باید به عمق رفته ومنابع رقابت را تجزیه و تحلیل نمایند. جامعه آماری این تحقیق که به صورت نمونه گیری ساده تصادفی انتخاب شده است،20نفر می باشند. داده ها بعد از جمع آوری از طریق پرسشنامه، با استفاده از نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و ﺑﺮ اﺳـﺎس نتایج، بین هر یک از نیروهای پورتر با میزان فروش وسهم بازار شرکت رابطه معناداری پيدا شد همچنین تاثیر قدرت چانه زنی خریداران نسبت به دیگر نیروها بیشتر میباشد لذا استراتژیستهای شرکت باید بر قدرت چانه زنی خریداران تمرکز بیشتری داشته باشند.مقدمهدر محیط متغیر امروز، برای حضور ورشد در بازار رقابتی باید نسبت به رقیب مزیت رقابتی داشت. محصولات برجسته، فناوری پیشرفته ومانندآن، اگر در خلق مزیت رقابتی موثر نباشند،هیچ اثری در موفقیت شرکت نخواهند داشت وراهبرد، رویکردی است که به دنبال خلق مزیت رقابتی است. رقابت پذیری یکی از مفاهیم مهم و کلیدی می باشد که در دو دهه اخیر توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران مدیریت، اقتصاد و تجارت بین الملل را به خود جلب نموده است و برای آن تعاریف بسیاری از دیدگاه های گوناگون ارائه شده است.یکی از الگوهای مورداستفاده برای تجزیه و تحلیل محیط رقابتی در یک صنعت با هدف تدوین استراتژی لازم، مدل پنج نیروی پورتر است. اساس این استراتژی بر رقابت مبتنی است. تلاش برای کسب سهم بیشتر در بازار رقابت، تنها در حرکتهای رقبا متجلی نمی شود بلکه رقابت در یک صنعت، ریشه در اصول اقتصادی و نیروهایی رقابتی دارد که فراتر از رقبا هستند.مشتریان، عرضه کنندگان مواد اولیه، نورسیدگان بالقوه و کالاهای جانشین، همگی عوامل رقابتی هستندکه ممکن است برحسب نوع رشته صنعتی، کم و بیش برجسته و فعال باشند.امروزه رقابت به یکی از مباحث مهم در حوزه فروش وبازاریابی تبدیل شده ودر دستور کار اصلی شرکت ها قرار گرفته است. در یک رقابت سالم، بهبود مستمر فرایندها وروشها، هزینه ها را کاهش داده و کیفیت محصولات و خدمات را دائما افزایش میدهد. سازمان های غیر رقابتی در چنین شرایطی ناگریز از ایجاد تحول در ساختار خود یا خارج شدن از صحنه کسب وکار هستند. بنابراین تحلیل رقابتی نه تنها در تدوین راهبرد کسب وکار بلکه در زمینه تامین مالی شرکت ها، بازاریابی، تحلیل امنیت وبسیاری حوزه های تجاری دیگر نیز موثر است. چنین تحلیلی، چارچوبی جامع از تکنیک های تحلیلی ارائه داده و به شرکت این توان را می دهد که صنعت حوزه فعالیت خود را به طور کلی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد وسیر پیشرفت ان را در آینده پیش بینی نماید، رقبا را بشناسد وموقعیت خود را بهتر درک کند.بسياري از محققان جهت توجيه و تفسير رقابتپذيري و عوامل مؤثر بر آن، نظريه و مدلهايي را عرضه داشته اند و عوامل مؤثر بر رقابتپذيري را دسته بندي کرده و در قالب مدلهايي ارائه کرده اند. اين نظريهها و مدلها نيز از تنوع نسبتا زيادي برخوردارند. در کتاب رقابت برای آینده ،گری هامل و سی. کی. پراهالد ، (1994 ) رویکردی نوین را در قبال استراتژی مطرح مینمایند. آنها مفهوم صلاحیتهای محوری سازمانی را معرفی نموده و پیشنهاد مینمایند که سازمانها این روش را امتحان کنند تا بتوانند بهتر از دیگران عمل نمایند. آنها با ذکر تجارب گذشته، خطر از دست دادن مزیت رقابتی را خاطر نشان میسازند و بر اهمیت رها کردن تصورات سازمانی و تدوین یک نگرش پویا درباره آینده تاکید میکنند.[5]آنها «توانمندیها (صلاحیتهای) محوری» را به عنوان یادگیری جمعی در سازمان و به ویژه هماهنگی مهارتهای تولیدی متنوع و ادغام جریانهای مختلف تکنولوژیکی تعریف میکنند. هامل و پراهالد از سازمانها میخواهند تا به توانمندیهای محوری خود بنگرند و تحلیل کنند که از چه طریق میتوانند بهتر عمل کنند ودر محیط رقابتی بر رقبا فائق آیند. آنها با ارزیابی سازمان به عنوان سیستمی از فعالیتها و مجتمعهای ساختمانی، این پرسشها را مطرح میکنند: • انجام فعالیت Xتا چه حد باعث پیشرفت محصول نهایی برای مشتری میشود؟ • آیا فعالیت Xامکان دستیابی به طیفی از کاربردها و بازارها را فراهم میآورد؟ • اگر ما قدرت فعالیت Xرا از دست بدهیم، چه بر سر قدرت رقابتیمان خواهد آمد؟ • چه قدر برای دیگران مشکل است تا از فعالیت Xتقلید و با ما رقابت کنند؟ به منظور درک قدرت بالقوهای که تواناییهای محوری میآفرینند، افراد سازمان باید بازارهای جدیدی را ذهن خود مجسم کنند و این توانایی را داشته باشند که با پیشبرد رقابت، به این بازارها دست یابند. یکی از کلیدهای توانمندیهای محوری و رقابت اثربخش، فرآیندی است که از طریق آن، سازمان به تصورات خود جامه عمل میپوشاند.]5[در ابتدای دهه 1980، مباحث هامل، تحت عنوان توسعه سازمانی، دیگر مبتنی بر عوامل استراتژیک نبود بلکه مبتنی بر بالندگی بود. شرکتها به دنبال این بودند که از طریق کاهش و تعدیل نیروها، مهندسی مجدد ومدیریت کیفیت جامع ، به شرایط بهتر دست یابند و هدف آنها نیز این بود که به بهترین روشها دست پیدا کنند تا دیگران از آنها تقلید نمایند. نتیجه همه این پیشرفتهای بالنده، کاهش هزینهها به نقطهای بود که دیگر جایی برای سود بردن باقی نمیگذاشت.به گفته آنها عوامل مختلفی وجود دارند که ماهیت رقابت را تغییر میدهند. این عوامل عبارتند از:1- حذف نظارت دولت و خصوصیسازی2- تقسیم شدن، تجزیه شدن و افزایش تعداد تازهواردها به صنایع 3- تغییر انتطارات مشتریان بر اساس قیمت، کیفیت و خدمات 4- توسعه مستمر تکنولوژیکی به ویژه از طریق اینترنت 5- تغییر مرزهای کنترل و اقتدار به این دلیل که نیروی کار پراکندهتر شده، از قدرت بیشتری برخوردار گردیده و دیگر لایهلایه نیست.6- تغییر در وفاداری، به این دلیل که؛ مردم به، با ارزشترین و در عین حال مصرفیترین دارایی تبدیل شدهاند. 7- کاهش ارزش تجربه، بدان دلیل که تغییرات زیربنای آینده هستند[5]اما در اين ميان مدل پنج نیروی مايکل پورتر از اهميت و جايگاه ويژهاي برخوردار است. رقابت موجود در بازار های امروز با گستردگی وتنوع بالاتری در مقایسه با گذشته روبروست. بسیاری از شرکت ها در این محیط در تلاشند تا با تدوین استراتژیهای رقابتی مناسب به کسب مزیت رقابتی نایل گردیده وبا افزایش میزان رقابت پذیری محصولات خود، موجبات رشد وپیشرفت شرکت را فراهم سازند. پورتر راهبرد، تجارت و اقتصاد را به هم پيوند داد. مدل پنج نيروي رقابتي پورتر شهرت جهاني دارد.فهرست مطالب:فصل اول: مقدمه وکلیات تحقیق1-1 -مقدمه 1-2-تعریف مساله 1-3- فرضیات مساله 1-4-هدف از اجرا1-5-توجیه ضرورت انجام طرح1-6-روش پژوهش وتکنیک های اجرایی 1-7-قلمرو تحقیق1-8-سوالات تحقیق1-9-پیشینه تحقیقفصل دوم:ادبیات تحقیق 2-1-بخش اول:تعاریف،اصول ومبانی نظری2-1-1-تعریف استراتژی 2-1-2-تعریف مدیریت استراتژی2-1-3-بررسی محیط سازمان 2-1-4-تجزیه وتحلیل محیط خارجی2-1-5-تجزیه وتحلیل محیط داخلی 2-1-6-مفهوم رقابت پذیری 2-1-7-مزیت رقابتی2-1-8- مزیت رقابتی پایدار2-1-9-تجزیه وتحلیل رقابت 2-1-10-الگوی مبتنی بر پنج نیروی پورتر2-1-11-نیروی اول :شدت رقابت بین شرکت های رقیب2-1-12-نیروی دوم:توان بالقوه برای ورود رقبای جدید2-1-13-نیروی سوم:توان بالقوه برای توسعه محصولات جایگزین2-1-14-نیروی چهارم:توان عرضه کنندگان مواد اولیه در چانه زدن2-1-15-نیروی پنجم:توان مصرف کنندگان در چانه زدن2-1-16-منحنی تجربه2-1-17-تجزیه وتحلیل رقیب2-1-18-شناسایی رقبای شرکت2-1-19-دیدگاه صنعت2-1-20-دیدگاه بازار2-1-21-تعیین اهداف رقبا2-1-22-شناسایی خطمشی رقبا2-1-23-ارزیابی نقاط قوت وضعف رقیب2-1-24-براورد الگوی واکنشی رقب2-1-25خط مشی های رقابتی2-1-26-جایگاه رقابتی2-2-بخش دوم: صنعت لبنیات2-2-1-معرفی رقبای شناخته شده در صنعت لبنیات2-2-2-شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)2-2-3-شرکت فراورده های لبنی رامک2-2-4-شرکت لبنیات میهن2-2-5-شرکت لبنیات سحر2-2-6-شرکت لبنیات کاله2-2-7-صنایع لبنی تین(دامداران)2-2-8-تولید محصولات لبنی درایران طی سال 20132-2-9-وضعیت لبنیات جهان در سال 20132-2-10-فراورده های لبنی2-2-11شاخص های ساختاری2-2-12وضعیت مواد اولیه ومحصولات2-2-13الگوی مصرف شیر وفراورده های لبنی2-2-14تولیدکنندگان عمده شیر ومحصولات لبنی2-2-15تولید2-2-16صادرات 2-2-17واردات 2-2-18وضعیت تکنولوژی 2-2-19مواد اولیه 2-2-20ذینفعان2-3-بخش سوم:استراتژی های رقابتی2-3-1-استراتژیهای عمومی سه گانه 2-3-2-پیشرو بودن در هزینه کم2-3-3-تمایز 2-3-4-تمرکز 2-3-5-تشریح نقش استراتژیک خریداران 2-3-6-نیازهای خرید در ارتباط با توانمندیهای شرکت 2-3-7-پتانسیل رشد خریدار2-3-8-قدرت چانه زنی خریداران2-3-9-هزینه ارائه خدمات به خریداران2-3-10-گسترش دامنه گزینش خریداران2-3-11-محصولات جایگزین2-3-12-معرفی انواع محصولات جایگزین2-3-13-تشریح نقش استراتژیک محصولات جایگزین2-3-14-موانع ورود به صنعت لبنیات2-3-15-مزیت مقیاس2-3-16-تمایز محصول2-3-17-نیاز به سرمایه2-3-18-دسترسی مطلوب به مواد اولیه2-3-19-سیاست های دولت2-3-20-دسته بندی استراتژیک رقبای موجود در صنعت2-3-21-میزان دریافت شیر خام (ارتباط با تامین کنندگان)2-4-بخش چهارم : معرفی شرکت لبنی دوشه هراز امل2-4-1-محصولات شرکتفصل سوم:روش تحقیق3-1-ابزارجمع آوری داده ها3-2-ویژگی های فنی وابزاری اندازه گیری3-2-1-روایی 3-2-2-پایایی3-3-روش تجزیه وتحلیل داده هافصل چهارم:محاسبات و یافته های تحقیق4-1-بررسی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان4-1-1-بررسی پاسخ دهندگان از نظر جنسیت4-1-2-بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سطح تحصیلی4-1-3-برسی وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن4-2-بررسی توصیفی نمرات به تفکیک خرده مقیاس های پرسشنامه پورتر4-3- آزمون نرمالیته نظرات4-4- آزمون سوال اول تحقیق4-5- آزمون سوال دوم تحقیق4-6- آزمون سوال سوم تحقیق4-7- آزمون سوال چهارم تحقیق4-8- آزمون سوال پنجم تحقیقفصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات5-1- مقدمه5-2- آزمون سوال اول تحقیق5-3- آزمون سوال دوم تحقیق 5-4- آزمون سوال سوم تحقیق5-5- آزمون سوال چهارم تحقیق5-6- آزمون سوال پنجم تحقیق5-7- نتیجه گیری وتوصیه های استراتژیک 5-8-پیشنهاد برای تحقیقات آتی 5-9-محدودیت های تحقیق منابع ضمایم وپیوستپشتیبانی: 09392158693 (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک و یا در تلگرام عنوان بفرمایید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.
برچسب ها:
تحقیق بررسی استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر تعریف مدیریت استراتژی مفهوم رقابت پذیری الگوی مبتنی بر پنج نیروی پورتر ارزیابی نقاط قوت وضعف رقیب وضعیت لبنیات جهان در سال 2013 استراتژی های رقابتی